Минијатурни подсетник - ко је шта написао и шта је шта

 

ЛИРИКА

1.     Ђура Јакшић: „Отаџбина”: родољубива песма; мотиви камена, бусије, бедема – преци су припремили одбрану потомцима; претња непријатељу који би се дрзнуо да нападне отаџбину;

2.     Јован Јовановић Змај: „Ђулићи” (избор); домиирају љубавне песме; ова збирка резултат је велике љубави и радости због љубави; добила је назив по турској речи за ружу (ђул), тако да се назив може превести као „ружице“, што је повезано са именом песникове жене – Руже. Уследиће збирка „Ђулићи увеоци“, када песнику почињу да умиру деца, а умре и супруга.

3.     Јован Јовановић Змај: „Светли гробови”;  мисаона песма, написана за посело уприличено после смрти Ђуре Јакшића; мотив светлих гробова упућује на гробове великих људи, за којима је остао траг, који су оставили велико дело у наслеђе човечанству; за разлику од милиона које је „прогутала тама“, ови малобројни заувек ће бити упамћени захваљујући великом делу које су оставили.

4.     Десанка Максимовић: „Пролетња песма” или „Опомена”; љубавне песме; Прва повезује долазак пролећа са буђењем набујалих осећања у лирском субјекту; оно што се збива у природи усклађено је са оним што се збива у лирском субјекту. У другој се лирски субјеката директно обраћа вољеном мушкарцу којег опомиње „Не остављај ме никад саму / никад саму док неко свира“ јер песма може изазвати у њој осећања и навести је да се окрене том другом; песма је може променити, учинити да заборави стваран живот.

5.     Ана Ристовић: „Гледајући у дрвеће” ово смо учили напамет; елегија; лирски субјекат обраћа се преминулом оцу и говори му о ономе што се дешава сада, када њега нема, сећајући се успут заједничких доживљаја и успомена; доминира осећање носталгије и чежње за оним што се више никад не може поновити; за оцем су остали трагови – заједнички посађено дрво, на пример – и бројна сећања на заједничке доживљаје.

6.     Момчило Настасијевић: „Труба” – елегија, учили смо напамет; минимализам у изражавању; фокусирана је на преминулаог војника; он је умро и све је изгубило смисао („Шта вреди…“); песма носи антиратну поруку; ако је један човек умро никакво ратовање нема смисла; један живот је насилно прекинут, за њиме остају сећање и лелек, а његова смрт праћена је запевањем трубе.

7.     Марина Цветајева: „Месечев сјај”; љубавна песма; разлика између дана и ноћи; дању успева да буде функционална, потискује љубав коју осећа према непознатом драгом; ноћу не може да издржи и препушта се снази својих осећања; када се појави месец, она посаје немоћна, препушта се својим осећањима.

 

ЕПСКО-ЛИРСКЕ ВРСТЕ

1.     Бранко Радичевић: Ђачки растанак (одломак „Ој Карловци, место моје драго...”); поема; епско лисрска врста јер од епике узима дужину и наративни, приповедни тон; од лирике узима осећајност, субјективност и остале особине лирике као књижевног рода. Кључни мотив је туга због растанка са вољеним градом – Сремским Карловцима) и од разних сегменаа који су чинили његов младалачки живот у овом граду; комбинују се ведра осећања због лепих сећања и нада са тугом због окончања тог лепог периода; растаје се од града, од Дунава, од лепих успомена, ода могућности да се и даље доживљавају лепе ствари, од свега лепог…

2.     Народна епско-лирска песма: Женидба Милића Барјактара: ово је балада – песма са трагичним завшетком (ликови умиру, страдају); Песма има драмску структуру – увод (Милић Барјактар тражи жену, али свакој налази мане и близу је одлуке да се ожени); заплет: војвода Малета с којим се среће пред Милешевом, пре јутрења (важне свете временско-просторне одеднице)) обавештава га о прелепој девојци која живи у приморју и која има изузетне квалитете као и Милић, а коју ће отац сигурно дати тако великом јунаку, па зато нема потребе да је на традиционалан начин проси; кулминација: дивљење прелепој цевојци; пред њеном лепотом (није случајно што ње зове Љепосава) сватовипоникну главама, тј. погледају у земљу; сазнајемо да је мајка имлла још осам кћери које је удала, али су све умрле у путу, не стигавши из всог дома у нови дом; перипетије – девојка умире у гори; моли девера да је спусти на зелену траву и умире; нико је не убије, она умире зато што је „рода урокљива“; расплет – мајка је сахранила Милића који је такође умро, расплет – мајка је полулуда после смрти сина и снахе; причињава јој се да их види. Епски елементи: дужина, наративни тон; лирски – осећања, нема јуначких мегдана, мотив породице и породичних односа је присутан. 

ЕПИКА

1.     Вук Стефановић Караџић: О народним певачима: 

    - Филип Вишњић (слепи гуслар који је, највероватније, спевао песме из времена Првог и Другог српског устанка; зову га српски Хомер; 

    - Старац Милија (знао је певати само уз ракију и пратећи себе на гуслама; кад се заустави, није знао да настави где је стао, већ је морао полазити испочетка); 

   -  Тешан Подруговић (велиики као човек и још пола другог човека; добар казивач, песме је разумевао и осећао шта казује, Караџић га је волео и ценио.

2.     Вук Стефановић Караџић: Житије Ајдук Вељка Петровића (одломак): ово је пример биографије, тј. одломка из ње; приказана је смрт Ајдук Вељка (не у бици, већ стицајем несрећних околности); дат је портрет – физички и морални поглед на личност. Аутобиографија је књижевно-научна врста; може се читати и као књижевно дело, али и као историјски извор.

3.     Доситеј Обрадовић: Живот и прикљученија (одломак): аутобиографија, Д. Обрадовић је писао о свом животу, о свом детињству, младости, животу, о томе како и зашто се замонашио и како је напусти монашки позив. Даје поуке другима и савете за живот; посвећен је образовању и износи размишљања о веома великом значају образовања. Аутобиографија је књижевно-научна врста у коој аутор говори о свом животу и свим значајним догађајима које је прежвео.

4.     Прота Матеја Ненадовић: Мемоари (одломак): у одломку из Мемоара дат је уводни део у ком прота говори о свом животу, а онда приказује како су Илија Бирчанин и Алекса Ненадовић убијени – приказан је историјски догађај Сеча кнезова. Матеја је син Алексе Ненадовића и готово сведок његовог убиства. Мемоари су књижевно-научна врста; пишу се у позним годинама и више говоре о епохи у којој је писац живео, него о његовом животу.

Коментари